Van lokale transportonderneming naar innovatieve logistieke ketenregisseur die wereldwijd opereert: het is de reis die Oldenburger|Fritom in de afgelopen 105 jaar heeft afgelegd. Wat begon met paard en wagen is inmiddels uitgegroeid tot transportoplossingen via weg, water, lucht en spoor. Daarnaast heeft ons bedrijf eveneens op het gebied van warehousing een veelzijdige ontwikkeling doorgemaakt. Ook hierin is de klantvraag telkens leidend geweest.
Fundament
Hoewel oprichter Jan Oldenburger en zijn zonen goederen opsloegen, waren het de Gebroeders Oldenburger die vervoer en opslag voor het eerst structureel combineerden. In 1968 zetten de kleinzonen van de oprichter (Jan, Willy en Simon) ons bedrijf voort aan de Middenweg in Veendam. Na verloop van tijd concludeerden de broers echter dat deze locatie onvoldoende mogelijkheden bood. Daarom besloten ze te verhuizen naar de huidige hoofdvestiging van ons bedrijf aan De Zwaaikom. Hier lieten ze in de jaren 90 de eerste stalen bedrijfshallen bouwen. Daarmee legden ze – letterlijk en figuurlijk – het fundament van onze warehousing activiteiten in het hier en nu.
Veranderende klantvraag
Na de bouw richtten de Gebroeders Oldenburger zich meer en meer op de in-, op- en uitslag van goederen. Toch bleef de hoofdfocus op transport liggen. Dit veranderde nadat de Fritom Logistic Solutions Group in 1999 ons bedrijf overnam. Het was dezelfde periode waarin de klantvraag verschoof van transport naar logistieke dienstverlening. Deze veranderende vraag kwam aanvankelijk alleen van bestaande klantrelaties, actief in de voor ons bedrijf bekende sectoren. Tot 2005, het jaar waarin we onze logistieke oplossingen voor het eerst aanboden aan klantrelaties in de hightechsector.
VAS en e-fulfilment
De vraag van klantrelaties in de hightechsector bestond en bestaat uit meer dan alleen reguliere warehousing activiteiten. Sterker nog, het zijn juist onze value added services waarmee deze klantrelaties waarde willen toevoegen aan hun logistieke keten. Denk hierbij aan flexibele crossdocking, ompakken en labelen, maar ook aan assemblage, kwaliteitscontroles en voorraadmanagement. Sinds 2005 hebben we ons daarom continu gericht op verbeteringen, optimalisaties en innovaties hierin. Zo beschikken we bijvoorbeeld ook over een ‘bonded warehouse’. Dit is een douane-entrepot type C, waar goederen voor onbepaalde tijd opgeslagen kunnen worden, zonder betaling van invoerrechten en BTW.
Een ander belangrijk aspect waarop we ons in de afgelopen jaren gefocust hebben, is de ontwikkeling van een geavanceerde digitale infrastructuur. Mede hierdoor behoren e-fulfilment oplossingen nu ook tot ons dienstverleningsarsenaal. We voeren anno 2022 de volledige regie over webshops van klantrelaties die actief zijn in uiteenlopende sectoren. Onder andere in fast moving consumer goods (FMCG) en in de medische sector.
BREEAM Outstanding DC
Door de toenemende vraag van onze klantrelaties, ontstond er in 2018 ruimtegebrek in Veendam. Daarom besloten we om een nieuw distributiecentrum te bouwen aan de overzijde van ons bestaande warehousecomplex. Een distributiecentrum dat aan de hoogste duurzaamheidseisen moest voldoen. Dit streven werd versterkt door de aardbevingsproblematiek in de provincie Groningen. Daarom is ons BREEAM Outstanding distributiecentrum aardbevingsbestendig en zonder gasaansluiting gebouwd. Bovendien hebben we tegelijkertijd ons bestaande warehousecomplex aan De Zwaaikom 24 laten renoveren volgens BREEAM Excellent. Met beide toonbeelden van duurzaamheid richten we ons nu op de 17 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.