Uw logistieke proces volgens de Lean Six Sigma methode?
De Lean Six Sigma methode loopt als een rode draad door de organisatie en bedrijfsvoering van Oldenburger|Fritom. Wij zijn ISO 13053-1 gecertificeerd en al onze medewerkers volgen een training volgens de internationale normen van de American Society for Quality (ASQ). Dit betekent dat wij u als onze klantrelatie altijd centraal stellen in ons logistics management. Dit komt tot uiting in ons dagelijks streven naar operational excellence en continuous improvement.
De Six Sigma managementfilosofie is te herleiden tot 1986 toen Motorola in Amerika de concurrentie aan wilde gaan met het Japanse Kaizen bedrijfsmodel. De managementfilosofie werd daarna door Motorola gedeeld met AlliedSignal, het latere Honeywell. AlliedSignal zette op haar beurt Six Sigma in om het bedrijf uit een neerwaartse spiraal te halen.
Dit bleef onder anderen niet onopgemerkt bij Jack Welch, de toenmalige CEO van General Electric. In 1995 paste hij Six Sigma zeer succesvol toe in het bedrijf. Het Lean Six Sigma concept werd vervolgens voor het eerst geïntroduceerd in het boek: ‘Leaning into Six Sigma: The Path to Integration of Lean Enterprise and Six Sigma’ (2001).
In Lean Six Sigma zijn twee verbetermethodes samengevoegd. Vanuit Lean worden vooral tools geboden die op best practices zijn gebaseerd. Six Sigma biedt een projectmatige aanpak met kwantitatieve analyses. Samen worden ze gebruikt om processen op een systematische manier te verbeteren en te innoveren. Daarin wordt gestructureerd gewerkt volgens het DMAIC model, dat centraal staat binnen ISO 13053-1 certificering:
Tijdens de eerste fase worden CTQ’s (Critical To Quality’s) gedefinieerd die inzicht geven in de Six Sigma procesprestaties. Aan de hand hiervan vinden analyses plaats naar beïnvloedende factoren. Zodra dit in kaart is gebracht kunnen op basis hiervan verbeteracties ondernomen worden volgens de Lean Six Sigma methode.
Ook binnen lean logistiek is het streven om continu te verbeteren en te innoveren. Daarom volgen alle medewerkers in onze logistieke kennisorganisatie een Lean Six Sigma training. Deze trainingen voldoen aan de internationale normen zoals deze zijn vastgesteld door de American Society for Quality (ASQ) en hebben een bandcertificering (‘belt certification’ in het Engels):
De White Belt training wordt gevolgd door onze collega’s op de werkvloer. Deze training bestaat uit een introductie en is praktijkgericht. Ook de Yellow Belt training bestaat uit een introductie en is bedoeld voor onze collega’s op kantoor. Voor onze collega’s die zich verder willen ontwikkelen in de methode, is er de mogelijkheid om het Orange Belt niveau te behalen. Datzelfde geldt voor Green Belt, het niveau van ons managementteam. Enkelen van hen beschikken over het Black Belt niveau.
Onze inhouse expert is Master Black Belt gecertificeerd volgens ASQ en begeleidt onze organisatie in de methodiek en ontwikkelt hier trainingen voor. Onze Master Black Belt verzorgt deze voor de niveaus White Belt tot en met Green Belt. Samen met onze Black Belts en Green Belts leidt onze Master Black Belt onze verbeterprojecten.
Uw logistieke proces volgens de Lean Six Sigma methode?
Pieter de Jong
Continuous Improvement Manager